Suzuki Marin
Vi erbjuder hela Suzukis modellprogram av utombordsmotorer från 2,5 till 350 hk. Se prislistor under länkarna nedan för mer information. Kontakta oss för ett prisförslag på den motor du är intresserad av monterad och klar på din båt!
Vårkampanj Suzuki 2024
|
Suzuki är den äldsta motorcykelfabriken i Japan. Den har rötter från 1909 när Michio Suzuki – bomullsodlarson – efter sju år som lärling, fann sig själv som tjugotvåårig tillverkare i vävstolsbranschen. Hans ”fabrik” var en gammal barack för uppfödning av silkesmaskar som han fick av sin far.
Michio ritade och byggde sin första vävstol på 4 dagar av träbitar och järnskrot som han fått av traktens befolkning. Den första kunden var hans mor.Michio drev upp sin barackverksamhet till en av Japans största och mest innovativa vävstolstillverkare, med stora exportkontakter i hela Sydostasien och t o m så långt som till Indien.
1937 hade Michio och hans brorson, Shunzo, (som enligt japansk tradition hade adopterats så Michio fick en manlig arvinge) beslutat att tillverka bilar och motorcyklar. En prototyp till motorcykelmotorer togs fram det året. Tyvärr har alla detaljer och ritningar om denna motor försvunnit. Företaget växte och fick stora framgångar på både MC & bilsidan men 60-talet började man även planera att börja tillverka utombordare. Den första motorn såg sitt ljus 1965. Den fick heta D55 och var på 4hk. Med tiden utvecklades fler modeller och i mitten på 70-talet kom de första utombordarna till Sverige. 1982 över tog KGK Motor agenturen för Suzuki MC, ATV & utombordare och försäljningen ökade. Motorerna var av 2-taktstyp men redan 1997 lanserade man de första 4-taktarna. Suzuki bestämde sig tidigt för att satsa på 4-taktstekniken och utvecklingen av nya modeller satte hög fart och sedan 1998 har det kommit nya modeller varje år. Suzuki har under åren vunnit massor av priser för sin teknik och den senaste 2017 för den revolutionerade DF350 med dubbla propellrar.
Suzuki utombordare är idag tredje största märke på marknaden och omfattar ett komplett modellprogram från 2.5-350hk. Suzuki ligger idag i absolut framkant när det gäller teknik, prestanda och driftsäkerhet.
Michio ritade och byggde sin första vävstol på 4 dagar av träbitar och järnskrot som han fått av traktens befolkning. Den första kunden var hans mor.Michio drev upp sin barackverksamhet till en av Japans största och mest innovativa vävstolstillverkare, med stora exportkontakter i hela Sydostasien och t o m så långt som till Indien.
1937 hade Michio och hans brorson, Shunzo, (som enligt japansk tradition hade adopterats så Michio fick en manlig arvinge) beslutat att tillverka bilar och motorcyklar. En prototyp till motorcykelmotorer togs fram det året. Tyvärr har alla detaljer och ritningar om denna motor försvunnit. Företaget växte och fick stora framgångar på både MC & bilsidan men 60-talet började man även planera att börja tillverka utombordare. Den första motorn såg sitt ljus 1965. Den fick heta D55 och var på 4hk. Med tiden utvecklades fler modeller och i mitten på 70-talet kom de första utombordarna till Sverige. 1982 över tog KGK Motor agenturen för Suzuki MC, ATV & utombordare och försäljningen ökade. Motorerna var av 2-taktstyp men redan 1997 lanserade man de första 4-taktarna. Suzuki bestämde sig tidigt för att satsa på 4-taktstekniken och utvecklingen av nya modeller satte hög fart och sedan 1998 har det kommit nya modeller varje år. Suzuki har under åren vunnit massor av priser för sin teknik och den senaste 2017 för den revolutionerade DF350 med dubbla propellrar.
Suzuki utombordare är idag tredje största märke på marknaden och omfattar ett komplett modellprogram från 2.5-350hk. Suzuki ligger idag i absolut framkant när det gäller teknik, prestanda och driftsäkerhet.